Kirjoittaja Aihe: Ankkalinnan Pamaus  (Luettu 3494 kertaa)

Poissa smaxx

• Profiili
Ankkalinnan Pamaus
« : Keskiviikko 20. Tammikuuta, 2010 klo 22.36.35 »
Pistänpä tänne pientä mainostusta ja puffausta Suomen kaiketi ainoasta (?) Ankka aiheisesta fanzinesta. Lehti on sellainen mistä uskoisin monen tällä sivustolla viihtyvän nauttivan. Minulla ei ole lehden kanssa muuta tekemistä, kuin että olen tyytyväinen tilaaja usean vuoden ajalta. Lehdestä löytyy weppisivut osoitteesta http://www.perunamaa.net/ankistit/pamaus.html
Kannattaa käydä vilkaisemassa, ja jos näyttää hyvältä, niin eipä tuon tilaaminen kallista ole.

Törmäsin Timo Ronkaiseen, joka lehteä toimittaa jossain sarjisfestareille, ja tietysti kun huomasin hienot ankka -aiheiset lehdet, niin niitä tuli nippu ostettua, ja sen perään pistin tilauksen sisään. Olen tullut joskus tilailleeksi saksasta Hamburger Donaldist -läpyskää, vaikken saksaa ymmärrä juuri sanaakaan, joten eipä tuo nyt ollut vaikea päätös hankkia suomalaista ankkafanityslehteä.

Pamauksessa on luonnollisesti vapaaehtoisen fanijoukon toimittamia, välillä erittäin syvälle meneviä, ja tottavie friikkejä artikkeleja milloin mistäkin ankkamaailmaa sivuavasta aiheesta, aivan maan ja taivaan väliltä. Juttuja on Disneystä, ankkapiirtäjistä, ankkojen suhteesta rahaan, erotiikasta ankkalinnassa, Disneyn suhteesta euroopan taiteeseen - aivan mistä vain ankkoja ja Disneyä (myös hiiriä) sivuavista asioista. Tämä lehti on todellinen helmi, aarreaitta, mitä vaan mihin kannattaa tutustua.

Ankkalinnan Pamauksen tilaajia ja siten Ankistit Ry:n jäseniä on Ronkaisen mukaan alle sata, joten ainakaan näitä Ankismin sanansaattajia ei ole ihan joka jampan kirjahyllyssä. Vaikka netistä loputtomasti hauskaa löytyykin, minä vaan tykkään näistä rakkaudella toimitetuista painotuotteista.

Poissa timoro

• *
    • Profiili
    • Sarjakuvapiirtäjä Timo Ronkaisen kotisivu
Re: Ankkalinnan Pamaus
« Vastaus #1 : Perjantai 16. Huhtikuuta, 2010 klo 00.25.41 »
Hellurei! Kiitos mainostuksesta!
Joitakin loppuunmyytyjä numeroita muuten tullaan pikkuhiljaa laittamaan PDF-muotoisena ladattavaksi Pamauksen kotisivuilta. Nyt siellä on numero kymppi.
Rosan haastattelua, Rosan turinaa keräilystä ja lehtien säilyttämisestä, yleisartikkeli Ankkojen ja sarjakuvien keräilystä: aiheesta about kaikki ja hintatietojakin muutamista lehdistä (tosin markka-aikaa elettiin tuolloin, kun tämä numero ilmestyi), Marco Rotan esittelyä, Figaro-kissasta juttua yms yms paljon.

Hyvä mahdollisuus tutustua lehteen nyt ihka ilmaiseksi!

Pamauksen arvosteluja tuolla (politiikkanumero) , täällä ja vielä tuossa ja keskustelua lehdestä Kvaakissa.

Timo
"Onko tämä majakka vai ankkatarha?"

Poissa smaxx

• Profiili
« Vastaus #2 : Maanantai 9. Elokuuta, 2010 klo 19.41.07 »
Numero 23 tupsahti postista tänään, päivä on taas pelastettu !

Tällä kertaa mukana on tarinaa mm Floyd Gotfredssonin Mikkien uudelleen definitiivisestä julkaisusta, näitähän ei ole pahemmin poliittisesti epäkorrekteina saatu uudelleen julkaista. Disney harrastajien Grand Old Man Pentti Hauhialan kuulumisia, suomalaisten Disney vuokravideoiden keräilystä juttua, stooria alati huononevista ankoista yms yms. Mukana myös juttua harvinaisista Disneyn studion varhaiskauden naisanimaattoreista (mm Retta Scott).

Ole korttelin kingi ja hommaa Pamaus !

Poissa timoro

• *
    • Profiili
    • Sarjakuvapiirtäjä Timo Ronkaisen kotisivu
« Vastaus #3 : Keskiviikko 22. Syyskuuta, 2010 klo 13.57.26 »
Pamaus nyt myös Facebookissa!
Kaikki tykkäämään!  :-D

Timo
"Onko tämä majakka vai ankkatarha?"

Poissa smaxx

• Profiili
« Vastaus #4 : Sunnuntai 12. Toukokuuta, 2013 klo 18.04.11 »
Pamaus nyt myös Facebookissa!
Kaikki tykkäämään!  :-D

Totta kai tykätään !

Tulevan Pamauksen kannesta on jo ennakkohehkutusta ollut :

Nyt on taas hyvä hetki pompata Pamauksen kyytiin, kun uusi volume alkaa ilmestymään.
Tilausohjeet on tuolla : http://www.perunamaa.net/ankistit/pamaus.html

Ja edelleenkin puffaan Pamausta ihan vaan erittäin tyytyväisenä tilaajana  :-)
Hienoa vaan nähdä Ankka -aktivismin olevan vielä hengissä.

Poissa Psychic

• *
    • Profiili
    • http://jukkaeronen.com/blog
Vs: Ankkalinnan Pamaus
« Vastaus #5 : Keskiviikko 23. Marraskuuta, 2016 klo 17.16.07 »
Tilaajana olen ollut siitä lähtien kun lehden bongasin ja tuli ostettua divareista ja muualta aiemmat numerot jotka vain satuin löytämään. Muutamia vanhimpia puuttuu. Tässä uusimpia numeroita.

PS. Yllätys oli Minä Aku Ankka -jättikirjan jatko-osa kaikkien näiden vuosikymmenten jälkeen, jonka ilmestymisestä uusimmasta lehdestä luin.

Poissa smaxx

• Profiili
« Vastaus #6 : Maanantai 28. Marraskuuta, 2016 klo 17.11.49 »
Tilaajana olen ollut siitä lähtien kun lehden bongasin ja tuli ostettua divareista ja muualta aiemmat numerot jotka vain satuin löytämään. Muutamia vanhimpia puuttuu. Tässä uusimpia numeroita.
Mahtavaa että on muitakin lukijoita täällä :) En ole muistanut taas tilata Pamausta, joten olen ostellut Kulkukatin Pojasta uusimmat. Oiva lehti edelleenkin.

Poissa Psychic

• *
    • Profiili
    • http://jukkaeronen.com/blog
« Vastaus #7 : Maanantai 28. Marraskuuta, 2016 klo 19.36.09 »
Mahtavaa että on muitakin lukijoita täällä :) En ole muistanut taas tilata Pamausta, joten olen ostellut Kulkukatin Pojasta uusimmat. Oiva lehti edelleenkin.

Juu toki :). Minua kiinnostaa Barksin lisäksi (joskin Barks on kyllä aika täydellisesti eri tavoin jo katettu) lehdessä esiteltävät harvinaisuudet ja kuriositeetit eniten, sekä harvinaiset sarjakuvajulkaisut.

Etenkin Viikkosanomat- (1952-74) ja Apu-lehdessä (1975-87) julkaistut Walt Disneyn tarinoita sarjakuvasivut olisi hienoa joskus saada kasaan edes skannatussa formaatissa. Ankkalinnan pamauksessa 18, 19 ja 24 on näistä mainiota juttua ja listat.

Näitä usein elokuviin pohjautuvia harvinaisia Disneyn sarjakuvia ei ole julkaistu suomeksi missään muussa julkaisussa. Siinä olisi täten myös hienoa kulttuurityötä. Aku Ankan toimitukselle näiden julkaisemista yksissä kansissa kerran ehdotinkin, mutta ainakin silloin totesivat, että eivät todennäköisesti myisi tarpeeksi. Tällaisia realistisia asioita ei sarjakuvakeräilijänä tule ajatelleeksi. Pitäneisi kuitenkin yrittää tarjota tätä ideaa joskus uudelleen ja vaikka itse tekisin skannaustyön...

Ohessa yksi näyte. Mutta tarinoiden skaala oli tosiaan todella laaja näytelmäelokuvista luontodokumentteihin ja animaatioihin.

Olen harkinnut jopa kansalliskirjastoon menemistä asian puitteissa. Vai mahtaisiko joltain lukijalta täällä löytyä näitä skannattuna? (Voisi oman ketjunkin aiheelle pystyttää, ansaitsisi kyllä sen.)

PS. Pamauksessa elokuva-aiheita on harvassa, mutta nekin kiinnostaisivat. Vanhat Disney-elokuvat ja piirretyt siis.

Erityisesti kiinnostaisi artikkeli Disneyn länkkäreistä (elokuvat ja niihin pohjautuvat sarjakuvat ym.). Jos ei sellaista tule niin pitänee joskus itse kirjoittaa (numeroon 23 viimeksi kirjoitin).
« Viimeksi muokattu: Maanantai 28. Marraskuuta, 2016 klo 20.06.39 kirjoittanut Psychic »