Kirjoittaja Aihe: Beauty and the Beast - Kaunotar ja hirviö  (Luettu 405 kertaa)

Poissa maitorahka

• **
    • Profiili
Beauty and the Beast - Kaunotar ja hirviö
« : Keskiviikko 15. Maaliskuuta, 2017 klo 08.09.07 »
Ohjaaja: Bill Condon
Pääosissa: Emma Watson, Dan Stevens, Luke Evans, Emma Thompson, Ian McKellen, Ewan McGregor, Kevin Kline, Josh Gad, Stanley Tucci
Ikäraja: 12

Tälle elokuvalle ei ollut näköjään vielä perustettu omaa ketjua (?).

Kaunottaren ja Hirviön näytelty elokuvaversio on ensimmäinen Disney-tuotos pitkään aikaan, jota olen odottanut innoissani. Tulevana viikonloppuna en pääse sitä katsomaan, mutta toivottavasti jo sitä seuraavana!

Olen katsellut trailereita pari kertaa ja ihastellut julkaistuja kuvia. Lavastus vaikuttaa todella upealta ja sen verran mitä lauluja on päässyt kuulemaan, olen ollut todella tyytyväinen.

Elokuvan näytelmäversiosta on kerrottu, että Belleä esittävä brittinäyttelijä ja aktivisti Emma Watson on esimerkiksi puhunut paljon roolihahmonsa itsenäisyydestä ja aktiivisuudesta. Uudessa elokuvassa Belle ei ole vain lukutoukka vaan keksijä.

Elokuvasta on ollut pari pientä artikkelia mm. Helsingin Sanomissa liittyen aiheeseen ” Disney esittelee ensimmäisen avoimesti homon hahmonsa uudessa Kaunottaressa ja hirviössä”. LeFou (suom. Töppö) on tämä hahmo ja sen myötä Venäjä on lähtenyt arvioimaan, voiko elokuvaa esittää maassa heidän ”homopropagandalakinsa” puitteissa (hohhoijaa...).
ATTITUDE-lehdelle yksinoikeudella antamassaan haastattelussa [ohjaaja Bill] Condon kertoo hahmon taustoista ja miten hän halusi luoda Disneyn ensimmäisen, avoimesti lgbt-hahmon valkokankaalle.
DISNEY-FANEILLE tämä ei välttämättä ole mikään uutinen, mutta on se tietysti jotain, että yhtiö ottaa virallisen kannan ja tunnustaa hahmon.

En koe kovin suurta kiinnostusta tätä Töppö-hahmoa ja/tai hänen habitustaan kohtaan, mutta ihan mielenkiintoista nähdä, miten hänen lgbt-suuntautumisensa ilmenee näytellyssä versiossa. Lähinnä mietin, onko kyseessä toisinto animaation kapakka-laulukohtauksesta eikä sisällä mitään uutta vai annetaanko hänen tunteistansa Gastonia kohtaan jotain selkeämpää näyttöä.

Odottaako kukaan muu Kaunottaren ja Hirviön näkemistä?

Poissa smaxx

• Profiili
Vs: Beauty and the Beast - Kaunotar ja hirviö
« Vastaus #1 : Lauantai 18. Maaliskuuta, 2017 klo 16.14.41 »
Kävin oitis katsomassa :) Eipä se nyt paljoa uutta Kaunottareen tuonut, mutta oli kaikinpuolin oivallinen. Musiikki oli edelleen hienoa ja kaikki toimi. Linnanväki oli yhtä hauska kuin ennenkin ja Hermione pääosassa varsin hyvä. Oli kiva leffa. Vähän hymyilytti brittiaksentti ranskiskylässä.

Poissa Vanilja

• K-18
    • Profiili
« Vastaus #2 : Lauantai 18. Maaliskuuta, 2017 klo 22.36.59 »
Kävin katsomassa tämän tänään Sinivuokon kanssa. Oli kyllä hyvä elokuva! Siinä oli minusta kivasti sekoitettu vanhaa ja uutta ja minusta tähän oli hyvin saatu alkuperäisen tarinan taika ja tunnelma mukaan. Ainoa, mikä minua vähän häiritsi, oli Bellen ja Hirviön tanssi, joka oli jotenkin outo. Mutta muuten tykkäsin kovasti. Lopputaistelu oli jännä ja hienosti toteutettu. Tykkäsin myös erityisesti siitä, miten elokuvan alussa kerrottiin, kuinka Hirviöstä tuli hirviö, sekä siitä, että Bellen ja Hirviön taustoista kerrottiin enemmän. :-)

Linnan henkilökunta oli minusta  toteutettu todella hyvin (etenkin Lumiére). Musiikeista ja lauluista myös iso plussa. Oli tämä vielä jännempi, kuin animaatioversio. Näyttelijät olivat hyviä ja Emma Watson oli minusta niin Belle, kuin vain voi olla. Katsoin animaatioversion edellisenä päivänä, ja jo sitä katsoessa Emma tuntui hyvältä valinnalta Bellen rooliin. Hirviökin oli toteutettu hyvin. Vaikka elokuvassa onkin paljon synkkiä kohtia, on loppu kuitenkin niin onnellinen, että leffasta jää hyvä fiilis. Ainoa miinus on tosiaan se Bellen ja Hirviön tanssi, mutta mitään muuta huonoa elokuvassa ei ollut.

Ja iso plussa leffateatterille, kun järjestivät tästäkin 2D-näytöksen Kinopalatsissa! :-)

Edit: Kirjoitin vähän pidemmän arvion.
« Viimeksi muokattu: Maanantai 20. Maaliskuuta, 2017 klo 12.27.59 kirjoittanut Vanilja »
"Jokaisen ihmisen sisällä on maailmankaikkeus, joka pitäisi oppia tuntemaan" - Johanna Kurkela

Poissa smaxx

• Profiili
« Vastaus #3 : Sunnuntai 19. Maaliskuuta, 2017 klo 15.03.16 »
Parasta leffassa oli se, että sain kaikki teinit mukaan leffaan :) Oli tosi kiva reissu, vaikka Sellon 3D tekniikka oli aluksi ongelmissa. Kun piti testata 3D lasien toiminta, niin pistivät 2D kuvaa tulemaan, ja puolet porukasta meni vaihtamaan laseja... Itse tajuttiin että sieltähän tulee 2D kuvaa, joten ei ihme jos se ei 3D laseilla toimi. Kesti kanssa hyvän tovin ennen kuin saivat tekniikan taas pelaamaan.

Musan lisäksi visuaalinen puoli oli todella hienoa. Hyvää näyttelijätyötä muutenkin, Gaston oli oikein hyvä. Minäkin tykkäsin niistä pienistä laajennuksista mitä Bellen ja prinssin taustoihin oli tuotu.

Poissa Ätsii

• *
    • Profiili
« Vastaus #4 : Maanantai 20. Maaliskuuta, 2017 klo 02.45.08 »
Millainen se tanssi oli kertokaa, alkoi kauheasti kiinnostaa?  :-D

Poissa Rico

• *
    • Profiili
    • Liikaa Disney tavaraa!
« Vastaus #5 : Maanantai 20. Maaliskuuta, 2017 klo 12.18.38 »
Kävin itse katsomassa tämän perjantaina ensi-illassa 3D näytöksessä ja yhdyn aikalailla edellisiin mielipiteisiin.

Elokuva oli visuaalisesti upea ja kaikki Hirviön linnan lumotut esineet oli toteutettu todella hienosti. Ennen elokuvaa vähän pelkäsin, että esineet tulevat näyttämään hölmöiltä, mutta pelko osoittautui turhaksi sillä ihan oikeilta kaapeilta, kelloilta, pannuilta ja kynttilänjaloilta hahmot näyttivät. Olivat vaan eläviä  :-D HUOM: luvassa mahdollisia spoilereita tästä eteenpäin!

Emma Watson suorastaan loisti Bellen roolissa. Pidin siitä, että hahmo oli tosiaan niin feministinen ja aktiivinen kun oli luvattu. Oli ihanaa nähdä miten Belle oli tiukankin paikan tullen valmis toimimaan. (Esimerkiksi loppukohtaus ja sitä edeltäneet tapahtumat. Hienoin hetki näistä minulle ehkä oli se, kun Belle ratsastaa kultaisessa mekossaan kylään ja pysäyttää hevosvaunut.) Watson häikäisi myös kauniilla laulullaan, enkä edes etukäteen osannut odottaa hänen osaavan laulaa noin hyvin. Hyvä Emma! Bellen rooli tosiaan tuntui kuin Watsonille luodulta, joten mahtavaa että hänet tähän rooliin valittiin.
Dan Stevensin Hirviö oli sympaattinen ja myös hyvä laulamaan. Mietin vaan, että osaako Stevens oikeasti laulaa noin hirviömäisesti ja matalalta, vai oliko ääntä muokattu jotenkin teknisesti? :lol:
Luke Evansin Gaston oli yksi lempparihahmojani! En tiedä onko se huono juttu, mutta tämän uudelleenversioinnin Gaston vaikutti todella mukavalta tyypiltä, vaikka ilkeitä juttuja tekikin. Animaatioelokuvan ilkeän häikäilemätön Gaston loisti poissaolollaan, mutta se ei kuitenkaan yhtään haitannut, sillä pidin tästä Gastonista jotenkin niiiin paljon enemmän. :-D
Mitä sanoisi Josh Gadista LeFoun roolissa? No ainakin sen, että veti roolin erinomaisesti. Oli kiva huomata, että hahmolla oli oma tahto ja hän monesti kyseenalaistikin Gastonin toiminnan. Siksi olikin erityisen ilahduttavaa nähdä hänen taistelevan lopulta "hyvisten" puolella ja saavan onnellisen lopun.
Vaikka Kevin Klinen Maurice ei enää itse ollut keksijä, pidin hahmoa paljon parempana tässä versiossa. Onhan animaation Maurice sympaattinen, mutta tässä versiossa Maurice osasi pitää paremmin puoliaan muita vastaan eikä ollut sellainen höppänä, josta ei oikein osannut sanoa pitäisikö ottaa vakavasti vai ei.
Lopulta pidin kaikista hahmoista kovasti, ja roolitukset menivät täysin nappiin! Plussat siitä, että monia hahmoja syvennettiin tässä leffassa ja heille annettiin taustatarinaa, mikä selittikin sitten hahmojen toimintaa paremmin.

Juoni noudatti tuttua kaavaa, mutta lisäsi siihen paljon uutta, mistä pidin. Suuret plussat myös siitä, että animaation monia juoniaukkoja paikattiin hyvinkin ansiokkaasti! :-D Loppu tosin oli ehkä vähän antiklimaattinen omaan makuuni. En tiedä olisiko auttanut jos Belle olisi oikeasti itkeä vollottanut "kuolleen" Hirviön ruumiin äärellä, mutta ehkä se ei olisi ollut Bellen tapaista. En tiedä. :roll: Olisin myös toivonut viimeiseen kohtaukseen jonkinlaista kahdenkeskeistä dialogia prinssin ja Bellen välille. (Siis muutakin kuin vitsailua parran kasvattamisesta. :-D)

Animaatioklassikon vanhat tutut laulut oli uudelleenversioitu hyvin ja monin paikoin tuli kylmät vääreet siinä nostalgiapärinöissä. :-D Uudet laulut paitsi kuulostivat hienoilta, mutta myös tasapainottivat elokuvaa ja toivat siihen enemmän musikaalin tuntua. Uusista lauluista Evermore oli suosikkini. (yllätys.)

Yleisesti ottaen pakko sanoa, että kaikista jo ilmestyneistä animaatioiden live-action versioista Beauty and the Beast on kaikkein onnistunein ja sen tittelin kunnialla ansaitseekin. Kannattaa ehdottomasti käydä katsomasssa, pettymystä tuskin tulee! Yltää minun silmissäni helposti samalle tasolle alkuperäisen animaatioklassikon kanssa.

Kouluarvosanana 9,5 :-)

Millainen se tanssi oli kertokaa, alkoi kauheasti kiinnostaa?  :-D

Visuaalisesti tanssikohtaus oli tosi kaunis, se vaan tuntui itsestä ainakin jotenkin kylmältä? :-P Belle ja Hirviö olivat todella vakavan oloisia tanssiessaan. Mutta en tuomitse, näytän itse jokaisessa vanhojentanssikuvassani siltä että haluan murhata kaikki salissa olevat, vaikka minulla oli oikeasti hyvin hauskaa. :-D

Poissa Pocahontaslove96

• *
    • Profiili
« Vastaus #6 : Maanantai 20. Maaliskuuta, 2017 klo 15.16.52 »
Kävin katsomassa tämän elokuvan perjantaina siskoni kanssa. Odotukset olivat erittäin korkealla. Olihan elokuvaa odotettu kuumeisesti jo yli vuoden ajan.

Lähtökohdat:

Alkuperäinen animaatioversio on nykyään suosikkini Disneyn elokuvista. Elokuva on ollut minulle lapsesta asti hyvin rakas ja koskettava. Olen aina pitänyt Bellestä hahmona ja nykyään hän on minulle suurin roolimalli ja suosikkini elokuvahahmoista. Olin katsellut trailereita elokuvasta muutaman kerran. Sen lisäksi aloin kuuntelemaan soundtrackiä Spotifysta heti kun se julkaistiin.

Juoni:

Juoni on erittäin uskollinen alkuperäiselle versiolle. Muutama uusi kohtaus tuo tähän kuitenkin lisämaustetta. Lisäksi alkuperäinen tarina on jo niin täydellinen, että katsoja ei edes halua nähdä kovasti siitä poikkeavaa versiota. Kohtaukset ovat kuitenkin moderneja ja hienosti rakennettu. Elokuvassa on ihan älyttömän hyvä rytmi. Elokuva etenee sujuvasti. Elokuvassa saa taas itkeä, nauraa, laulaa ja jännittää. Monissa kohtauksissa ällistyy visuaalisuudesta. Suosikkikohtaukseni on joko Transformation tai loppukohtaus. Ne ovat niin tunteellisia. Myös kaikki musiikkikohtaukset ovat ällistyttäviä. Erityisesti se klassinen Beauty And The Beast.

Hahmot:

Sanoinkin jo, että Belle on minun suosikkihahmoni. Rakastan hänen persoonallisuutta, rohkeutta ja voimaa. Hän on todella helposti samaistuttava hahmo. En itsekään ole koskaan ollut kovin ymmärretty kotipuolessani ja minua on pidetty kovin kummallisena. Minua en alunperin pitänyt siitä, että Emma Watson tähditti Bellen roolia. Minulla oli hänestä ennakkoluuloja Harry Potter-elokuvien takia. En tiedä onko kukaan seurannut Olipa Kerran-sarjaa? Siinä Emilie de Ravin näyttelee Belleä. Minusta hän on siihen rooliin täydellinen. Tämänkin takia suhtauduin hieman nihkäesti tähän valintaan. Watson todisti kuitenkin olevansa äärettömän lahjakas näyttelijä. Hän oli aivan täydellinen Bellen roolissa. Todella upeaa työtä!

Hirviön hahmo jäi vähän Bellen varjoon. En oikein tiedä johtuiko se siitä, että rooli oli niin puvustettu. Näyttelijään ei saanut kovin hyvin kontaktia. Maurice puolestaan oli hurjan sympaattinen ja lämmin hahmo. Kevin Kline teki hyvää työtä. Gastonin rooliin valittu Luke Evans oli minusta oikein onnistunut valinta. Hän osasi tuoda minusta Gastonin roolin hyvin eloon. Josh Gad teki minusta loistavan suorituksen LeFoun roolissa. Hahmo oli tässä elokuvassa ihan erinäköinen kuin alkuperäisessa versiossa. Se ei haitannut minua. Etukäteen kohuttua "ensimmäinen homohahmo" juttua en kyllä ihan tajunnut? Elokuvassa ei minusta nähty mitään muuta kuin voimakasta vihjailua hahmon homoudesta. Odotin siltä osin hieman enemmän, koska kuulun itse seksuaalivähemmistöön.

Linnan palvelusväestä sanon sen verran, että pidin oikeastaan kaikista. Erityisesti pidin Rouva Pannusta ja Kiposta. Se yllätti minut, koska kumpikaan ei kuulu animaatioidussa versiossa suosikkeihini. Rouva Pannu oli oikein lämmin, mutta silti räväkkä hahmo. Pidin todella paljon. Myös nukahtelva Kaappi oli hauska hahmo.

Musiikki:

Tässä elokuvassa on ihan täydellinen musiikki. Olen aina rakastanut näitä biisejä. Tässä elokuvassa se pääsevät uudelleen eloon. Nekin ovat kuitenkin melko uskollisia vanhalle versiolle, mihin olen erittäin tyytyväinen. En osaa manita nyt yhtä suosikkipätkääni, mutta Belle ja Beauty And The Beast ovat ihan huippuja.

Miljöö:

Miljöökin on oikein ihana. Tähän on täytynyt käyttää ihan huimasti aikaa ja vaivaa. Linna ja kylä näyttävät niin viimeiseen asti hiotuilta ja aidoilta. Ihailtavaa. Linna on mystinen ja jopa vähän pelottava.

Arvosana:

Elokuva on ihan täysi kymppi. Sen katsominen on silkkaa nautintoa alusta loppuun. Se on viimeiseen asti hiottu, mutta siinä ollaan onnistuttu säilyttämään lämpö. Elokuva etenee todella onnistuneesti. Musiikkinumerot ovat elokuvan kermaa. Watsonille pisteet elokuvan tähtinäyttelijänä. 10
Tale as old as time

Poissa smaxx

• Profiili
« Vastaus #7 : Maanantai 20. Maaliskuuta, 2017 klo 22.53.40 »
Musta oli kiva pikku juttu se, kun lopussa Belle kysyi, voisiko prinssi kasvattaa parran :) Jotenkin se toi taas Belleen vähän särmää, eli ei vaan ota prinssiä sellaisenaan, vaan tuo omat mieltymyksensä esiin. Ja osoittaa että petomaisuus vetoaa.

Poissa maitorahka

• **
    • Profiili
« Vastaus #8 : Maanantai 27. Maaliskuuta, 2017 klo 06.59.51 »
Pääsin lauantaina katsomaan Kaunottaren ja Hirviön avopuolison kanssa. Valitsin originaalin (miksi tämä on muuten dubattu, kun ikärajan perusteella ei ole lapsille suunnattu leffa?) 2D-version, en vieläkään piittaa 3D-efektistä.

Menen sieltä, missä aita on matalin ja kirjoitan tuumailuni ylös ranskalailla viivoilla kunnollisen arvostelun sijaan. Tekstistäni löytyy spoilereita.

Ensin plussat:
- Viittaukset todelliseen maailmaan: Ruton mainitseminen ja tyttöjen yleinen lukutaidottomuus. Molemmat toivat satuun sopivasti realismia ja viimeksi mainittu on vielä tänä päivänäkin maailmanlaajuisesti huomion arvoinen asia.
- Lavastus ja puvustus olivat upeita, kuvaa katseli jo pelkästään silmän karkkina.
- Kaikki laulut olivat onnistuneita. Suosikkikappaleeni ainakin tällä ensimmäisellä katselukerralla oli Hirviön Evermore. Siitä tuli mieleen Oopperan kummitus.
- Kaikki hahmot oli herätetty hienosti henkiin. Luke Evans oli loistava Gaston ja yhtä hyvä oli myös Josh Gadin LeFou. Suosikkihahmoni olivat oikeastaan Lumiere ja Plumette, kuinka hurmaavan ranskalaista. :D
- Pidin Bellen isän muuttamisesta pöhköpäästä ihan täysjärkiseksi aikuiseksi, en lapsenakaan lämmennyt Disney-sankarittarien kummallisille lapsentasoisille isähahmoille. Ja Bellestäkin oli tullut vielä astetta enemmän toiminnallinen sankaritar.
- Harvoin nauran elokuvissa ääneen, mutta Kaunottaren ja Hirviön aikana naurahdin peräti pari kertaa. Huumoria oli sopivasti ja se kumpusi juuri oikealla tavalla hahmojen luonteenpiirteistä ja yhteentörmäyksistä, ketään ei oltu leimattu etukäteen pellehahmoksi, kuten piirretyissä on ollut aika usein tapana tehdä.
- Liikuttavimpana kohtauksena koin oikeastaan lopun, jossa lumottu palvelusväki alkaa menettää loputkin rippeet ihmisyydestään ja he muttuvat esineiksi. Minusta siinä oli sellaista todellista hätää, surua ja kaipausta. Se kosketti minua enemmän kuin Bellen murhe Hirviön ruumiin äärellä, jostain syystä sain isomman kosketuspinnan palvelusväen tunteisiin.
- Ja koska olen queer-ihminen, en voi olla ottamatta kantaa elokuvan ympärillä pyörineeseen HLGBT-kohuun: Tykkäsin ihan tosi paljon LeFoulle rakennetusta tarinasta, kuinka hän elokuvan mittaan kasvoi ihmisenä ja pidin todella liikuttavana lopun tanssisalikohtausta, jossa hänet näytettiin parin sekunnin ajan tanssahtelemassa miehen kanssa. Kyllä tuosta hyvästä joutaa jo Venäjällä tullakin K16-ikäraja. ;D Pieniä asioita, mutta merkittävä kannanotto Disneyltä. Ehkä ilahduin niin kovasti, koska en odottanut edes tuon vertaa aiheen käsittelyä.
Ja lyhykäinen kohtaus, joka menee hyvin nopeasti ohi silmien, oli minusta myös huipputärkeä: loppupuolen taistelukohtauksessa Kaappi pukee kolme linnaan tunkeutunutta miestä naisten vaatteisiin. Animaatiossa kaikki miekkoset ovat uudesta ulkomuodostaan kauhuissaan, mutta näytelmäversiossa yksi miehistä hymyilee aivan ihanasti kaapin huudahtaessa ”Olkaa vapaita!”. Tuo pieni kohtaus on Disneyltä tärkeä kädenojennus trans-yleisön suuntaan.
ja kukas se sitten tanssittaakaan LeFouta onnellisessa lopussa...? Aww!

Miinuksia:
- Yllätyin, miten Emma Watson tuntui muutamassa kohtauksessa vähän pökkelöltä, mutta se saattaa johtua myös siitä, että olen tottunut katsomaan tarinaa animaation muodossa, jossa kaikki tunteet ovat korostetumpia.
- Hirviön taustatarina kuolleesta äidistä ja julmasta isästä oli minusta turha. Riittävä selitys Hirviön moukkamaisuudelle olisi ollut edelleenkin ihan vain se, että hän oli piloille hemmoteltu ja tynnyrissä kasvanut. Onneksi tuo ontuva taustoitus jätettiin lyhyeksi.

Annan tälle tekeleelle Disney-elokuvien joukossa täydet 5 tähteä. Leffa tulee takuulla ostettua myös bluraynä, kunhan ilmestyy. Kumppanini oli myös ihastunut elokuvaan, vaikkei Disney-tuotoksia fanitakaan.

Minulle tuli elokuvaa katsellessa hinku päästä Pariisiin...
« Viimeksi muokattu: Maanantai 27. Maaliskuuta, 2017 klo 07.10.07 kirjoittanut maitorahka »

Poissa KennethSundberg

• Mielikuvittaja
    • Profiili
    • KenNetti - The Personal Website of Kenneth Sundberg
« Vastaus #9 : Lauantai 1. Huhtikuuta, 2017 klo 19.11.57 »
Itse jään jälleen kerran siihen vähemmistöön, joka ei ollut erityisen haltioissaan tämän uusio-elokuvan nähtyään. Mielestäni tämä ns. "live"-versio osoitti erityisen räikeästi sen, miksi Disneyn perinteiset käsianimaatiolla toteutetut hahmot ovat niin mestarillisia; niiden liikkeet, eleet ja ilmeet ovat selvästi liioiteltuja tai muulla tavoin realismista modifoituja mutta täysin uskottavia kyseisissä animaatiomaailmoissa. Verrattuna 1991 Kaunottareen ja Hirviöön, tämä uusioversio oli mielestäni puisevalla tavalla pystyynkuollut tuotos; ihmisnäyttelijät olivat lähinnä valovoimattomia zombieita, eikä yksikään CGI-animoitu luomus päihittänyt 1991 version persoonallisia alkuperäisluomuksia. (Itseasiassa en voi käsittää, miksi nämä uusiohahmot oli animoitu niin jähmeiksi ja persoonattomiksi; etenkin rouva Pannu, joka näyttää valjuna CGI-versiona ihan oikealta teekannulta, muttei erityisen lumotulta saati persoonalliselta sellaiselta). Myös elokuvakerronnassa 1991 versio päihittää selvästi tämän haparoivan, epävarman uusioversion; lukemattomissa kohdissa, joissa dramaturginen dynamiikka oli kohdallaan 1991 versiossa, tämä uusioversio jäi pahasti puolitiehen.

Musiikkisovitukset olivat kyllä alkuperäisversiota parempia, mutten oikein sulattanut näitä uusia lauluja. Uusioversion ainoat hyvät puolet olivat alkuperäissadusta poimittu ruusun varastamiskohtaus (jota toivoin jo 1991 versioon), sekä ne pikkuhetket jotka syvensivät hahmoja (mm. Bellen äidin kohtalo, Hirviön traumaattinen lapsuus). Mutta kokonaisuutena tämä Kaunottaren ja Hirviön uusioversio ei ollut mieleeni.

:| KEN
– Se Ainoa Alkuperäinen ja Aito.

Kummallisen signeeraukseni alkeet löytyvät täältä: http://www.taikalinna.net/forum/index.php?topic=787.msg63751#msg63751