Kirjoittaja Aihe: Omat kansiehdotelmat  (Luettu 20698 kertaa)

Poissa Psychic

• *
    • Profiili
    • http://jukkaeronen.com/blog
Vs: Omat kansiehdotelmat
« Vastaus #135 : Maanantai 16. Tammikuuta, 2017 klo 17.47.51 »
Meillä lienee joissain asioissa samanlainen maku, kun kumpainenkin Fantasia-kantesi näyttää mielestäni tosi hyvältä – ja Chernobog on aina yhtä vaikuttava! :-)

Kiitos paljon :) (tähän jäänyt aikoinaan vastailematta). Juuri hiljan muuten löysin uuden hienon Fantasia-alkuperäisjulisteen kuvan, jota en ole koskaan aiemmin nähnyt. Espanjalainen variantti. Siinä on selvästi vaikutteita Hiidenpadan pääjulisteesta - olisiko peräti sama taiteilija kyseessä...
http://vignette1.wikia.nocookie.net/dinosaurs/images/f/fc/Fantasia-affiche_150349_25231.jpg/revision/latest?cb=20140901180119

Olen tässä itse yli vuoden kestäneen musakokoelmainventaarioni loppusuoralla, ja yksi viimeisimmistä kansitekeleistäni näyttää tällaiselta:

Harmi muuten kun kuvasi ei enää näy tässä - Lumikki-kokoelmasikin oli todella hieno tuolla Kuvia keräilystänne -threadissa ja sekin kuva oli hävinnyt.

Jälleen retrokantta. Törmäsin tälle sivulle, jossa on paljon fanikansia. Star Wars VII:n mainiosta ideasta inspiroiduin tekemään oman version. Onhan Star Wars ollut Disneyn omistama jo useamman vuoden, mutta en sitä ihan tällä tasolla olisi itse äkkiseltään keksinyt yhdistää näihin wanhoihin julkaisuihin.

Kuvien valinnassa ja sommittelussa pyrin "autenttisuuteen" käyttämällä referenssinä noita 80-luvun alun kansia ja valita sen tyyppisiä valokuvia, joita noissakin on esiintynyt. Esimerkiksi Mustassa aukossa on vastaavasti pelkkä avaruusalus kannessa.
« Viimeksi muokattu: Maanantai 16. Tammikuuta, 2017 klo 18.23.43 kirjoittanut Psychic »

Poissa Snowdance

• Profiili
« Vastaus #136 : Tiistai 17. Tammikuuta, 2017 klo 10.03.43 »
^MitäMITÄ, näin ensin pelkän kannen ilman selitystä tai edes ketjun otsikkoa, ja olin mindblown  :-D Aika siisti. Aivan autenttiset kirppis-VHS-vibat tuli, että onneksi olkoon. Näen muuten säännöllisesti unia, joissa löydän eri leffoja jotenkin "salattuina" videoina, ja ne näyttää suunnilleen tältä.

Poissa Psychic

• *
    • Profiili
« Vastaus #137 : Tiistai 17. Tammikuuta, 2017 klo 11.30.15 »
Kiitos Snowdance :). Itsekin olen nähnyt unia, joissa on näitä vanhoja Disney-kasetteja joita olen aina kirppareilta ja divareista etsinyt. Ne ovat tosin unissa kansiltaan olleet aivan uusia tuttavuuksia, Aku Ankka ym. kansia. Kerrankin olin jossain metsähökkelissä (tyyliin Karjaalta pohjoiseen) jossa tyypillä (parrakas mies?) näitä videoita jostain syystä siellä metsän keskellä oli :). Ja toisen kerran olin unessa yöllä videodivarissa kaupungissa joka tuntui ja sijaitsi Porvoon kohdilla. Älysin juuri tätä kirjoittaessani, että öinen katu lamppuineen jolla videodivari sijaitsi muistutti Salon yhtä katua... (Salossa oli oikeassa elämässä yksi tosi hyvä videodivari aikoinaan, mutta unessa tämä katu taas sijaitsi eri paikkaa.)

Mitä tarkoitit tarkemmin ottaen salatuilla videoilla jos saan kysyä?

Se on muuten todella kummallista ja hämmästyttävää, kuinka mieli pystyy unessa luomaan kaikki nuo piirrokset ja graafiset kannet logoineen ym. yksityiskohtineen! Siis aivan "tyhjästä" - mieli luo sellaisia kuvia joita ei ole ennen nähnyt. Peruspohjana toimii tietenkin se visuaalinen materiaali hahmoineen joka on tuttua ja muistiin tallettunut ja sitä unen näkö yhdistelee uusin tavoin, myös kolmiulotteisesti. Tämä aika erikoinen aihe tuli tuosta kommentistasi tosiaan mieleen, jota olen ennenkin hämmästellyt.

Unimaailman kun pystyisi teknologian kautta valjastamaan hereillä olevaan todellisuuteen, niin mihin kaikkeen pystyisimmekään! Eli mitä jos unet ja ajatukset pystyisi tietokoneella kuvittamaan/tallentamaan, ja vaikka luomaan virtuaalisesti/3D-tulostamaan sen tilan, kuvat ja esineet... Kylläpä graafikonkin homma nopeutuisi ja helppottuisi entisestään - luoda valmiita kuvia, kirjoja, teoksia, animaatioita ym. ajatuksilla :-o. Varmasti monenlaisia huikeita käyttötarkoituksia löytyisi jos asiaa miettisi. Vielä scifi-ajatuksia, mutta ei välttämättä kauaa kun vertaa minkä kaiken ympäröimänä jo elämme, joka oli tieteiskuvitelmaa hetki sitten vaikkapa 80-luvulla. Tähän kaikkeen on jo niin tottunut ja turtunut.

Tällaisesta unikoneideasta luulisi kirjoitetun ja ehkä leffojakin tehdyn?

EDIT: Kyllä vain, Douglas Trumbullin Brainstorm (1983). Vielä näkemättä.

PS. Ja muistui; Ultima Worlds of Adventure 2: Martian Dreams (1991) roolipeli käsittelee marsilaisten unikonetta. Pitäisikin tutustua viimein kyseiseen peliin tarkemmin. Se vaikuttaa todella mielikuvituksekkaalta ja eeppiseltä teokselta.

PPS. Ehkä erikoisin postaukseni tähän mennessä :-D

PPPS. Noissa Disney-videokaseteissa oli aina numerokoodi sivussa: xxx/20. Aina 90-luvun loppuun ja ehkä vielä 2000-luvullakin.
20 on maakoodi ja viittasi Suomeen. Tuohon laitoin DVD-julkaisun takaa löytyvän numerosarjan 180555. En tiedä onko sen funktio sama kuin noilla klassisilla järjestysnumeroilla vai onko systeemi jo muutettu. Tämä tällaisena "järkevänä" yksityiskohtana :P.
« Viimeksi muokattu: Tiistai 17. Tammikuuta, 2017 klo 12.27.13 kirjoittanut Psychic »

Poissa Snowdance

• Profiili
« Vastaus #138 : Tiistai 17. Tammikuuta, 2017 klo 14.46.38 »
Omissa unissani on kaksi valtavaa vakiokirppistä videoiden ja vanhojen pleikkaripelien metsästystä varten, ollu varmaan kymmenen vuotta. Niillä ei ole tosielämän vastineita, mutta siellä unimaailman kaupunkikartalla ne on aina, ja menen taatusti käymään, jos olen unessa muuten kaupungilla. Joskus tosin on stressiä, että onko mestat vielä auki  :-D Saalis on onneksi paljon parempi kuin tosielämän kirppiksillä. Oma kiinnostuksen kohteeni on 80-luvun Omaxi/Screenet/mitälie Hopeanuoli-videot, joita sitten löydän mitä erikoisimpina kansiversiona. "Salattu" on paras keksimäni sana sille jännälle tunteelle, kun löydän jonkin vanhan mutta ennennäkemättömän videon... "ne oli ennen tällaisia, mutta kukaan ei tiedä!"  :lol:

Oon kyllä itekin pohdiskellut, miten aidonnäköistä kuvamateriaalia mieli voi unessa generoida. Esim. lentounissa se lintuperspektiivi tutusta ympäristöstä, miten se muuttuukin niin oikein katselukulman muuttuessa, vaikkei olisi kuunaan alueen yli valvetilassa lentänyt. (Voisiko tämä jopa olla yksi unien evolutiivinen merkitys... elinympäristön parempi hahmottaminen, jolloin siellä pysyy paremmin hengissä.) Uni-, ajatus- ja fiilistallenninta odotellessa  :-)

Poissa Psychic

• *
    • Profiili
« Vastaus #139 : Tiistai 17. Tammikuuta, 2017 klo 15.52.41 »
Todella hauska kuulla, että sinullakin on näitä VHS-unia - en olekaan yksin! :D. Ne löydöt ovat tosiaan aivan hämmästyttäviä. Mitä viime aikoina olen vähän funtsinut, niin tietyllä tapaa jotkut niistä unien ihmeellisistä kansista tuovat mieleen italialaisia todellisia Disney-videoita joita olen viime aikoina taas netistä tiiraillut (mainitut unet ovat kylläkin vanhoja eivätkä mielestäni sinällään välttämättä liity toisiinsa). Ne kun ovat osin samoja julkaisuja kuin vaikka täällä Suomessa, mutta sitten joissakin on käytetty erilaisia "eksoottisia" kansia joita ei ole julkaistu juuri muualla.

Lentounet on kyllä kaikkein parhaimpia mitä tiedän. Niissä se lentäminen tuntuu aivan täysin luonnolliselta, jonka tunteen herättyään muistaa. Muistan joka kerta unessa ihmetteleväni, että miksi ihmeessä en lennä valveilla ollessani?? Lentäminen on kyllä suurin haave mitä voi kuvitella.

Ajatus lähti tosiaan liitämään eli edellä pohdittu unikone-aihe ansaitsi jatkopohdintoja, joten kirjoitinpa artikkelin:
http://www.jukkaeronen.com/web/videomuseo/blogi18.html#extra-unikone

Ehkä voisi perustaa oman ketjunsakin jos saisi vaikka juttua lisää syntymään.

...miten se muuttuukin niin oikein katselukulman muuttuessa, vaikkei olisi kuunaan alueen yli valvetilassa lentänyt. (Voisiko tämä jopa olla yksi unien evolutiivinen merkitys... elinympäristön parempi hahmottaminen, jolloin siellä pysyy paremmin hengissä.)

Tämä oli hyvin mielenkiintoinen ajatuksia herättävä oivallus!

Evoluution näkökanta moniin asioihin on muutenkin erittäin kiehtova ja usein hyvä pitää mielessä.
« Viimeksi muokattu: Tiistai 17. Tammikuuta, 2017 klo 16.21.43 kirjoittanut Psychic »

Poissa Pöllövaari

• Profiili
« Vastaus #140 : Perjantai 20. Tammikuuta, 2017 klo 15.44.35 »
Unista löytyy mielenkiintoista materiaalia tuolta Linnan kirjastosta "Unet" topicin alta. Kun, Psychic, mainitsit tuon Douglas Trumbullin Brainstorm elokuvan, tilasin siitä pari vuotta sitten Blu-ray version Amazonilta. Elokuva on kuitenkin teknisesti tehty suuria 70mm ensi-iltateattereita varten, joten älä odota ihmeitä, jos katsot sen videokasetilta. Elokuva-arvosteluni löytyy myös kyseisestä leffasta, joka aikanaan 70mm jättiläiskankaalla ja siihen aikaan (1984) 6-kanavaisella magneettiäänellä Helsingin Bristolissa teki unohtumattoman vaikutuksen.

Tässä elokuva-arvosteluni:

Amazonin kautta tilattujen tuotteiden toimitusaika vaihtelee laidasta laitaan. Saksasta ja Iso-Britanniasta tilatut tuotteet ovat saapuneet keskimäärin puolentoista viikon kuluessa. Lyhin aika on kaksi päivää ja pisin reilu viisi viikkoa. Itse asiassa nyt saapunut ja tällä hetkellä toistaiseksi viimeinen tilaukseni on ollut matkalla lähes puolitoista kuukautta. Luulin sen jo hukkuneen välille. Kysymyksessä on aluekoodivapaa Blu-ray julkaisu Brainstorm (1983). Tämä Saksasta tilattu levy on käsittääkseni tullut Kaliforniasta Eurooppaan (laivalla?) ja postitettu Belgiasta Suomeen lentopostina. Sain sen käsityksen, että tuotetta ei saisi edes myydä tai vuokrata USA:n ja Kanadan ulkopuolelle.

Brainstorm – aivomyrsky on paremminkin erikoistehosteiden tekijänä ansioituneen Douglas Trumbullin (2001: A Space Odyssey, Close Encounters of the Third Kind ja Blade Runner) ohjaustyö. Visuaalisilla tehosteilla, ääniefekteillä ja musiikilla onkin elokuvassa merkittävä rooli. Aivan erityisen kiitoksen annakin säveltäjä James Hornerille. Mainittakoon tässä yhteydessä, että pidän myös erityisen paljon Hornerin musiikista elokuvassa Cocoon – nuoruudenlähde. Brainstorm elokuvan pääosia tähdittävät mm. Christopher Walken, Natalie Wood, Louise Fletcher ja Cliff Robertson. Kaikki edellä mainitut ovat jollakin tavalla suosikkejani ja erinomaisia näyttelijöitä. Walken on jäänyt mieleeni erityisesti Max Zorinin roolista elokuvassa 007 ja kuoleman katse. Natalie Wood hukkui vuonna 1981 elokuvan tuotannon ollessa vielä kesken, mutta hän oli saanut tehtyä merkittävimmät kuvausjaksot ja elokuva saatiin valmiiksi. On sanottava, että Natalie oli todella kaunis vielä viimeisessä elokuvassaankin. Elokuva on omistettu Natalie Woodille. Elokuvan lopputekstien jälkeen kuvaruudulle ilmestyy teksti: TO NATALIE.  :cry:  Elokuvassa tiedemiesryhmä on kehittänyt laitteen, jolla voidaan siirtää ajatukset, muistot ja kokemukset suoraan toisen ihmisen aivoihin. Kysymyksessä on siis eräänlainen supervirtuaalitodellisuuslaite. Kun yksi tutkijoista, Lillian Reynolds (Louise Fletcher) saa sydänkohtauksen ja kuolee, hän ehtii laittaa koneen käyntiin ja tallentaa nauhalle oman kuolemansa. Kyseisen nauhan katseleminen onkin vaarallisempaa kuin aluksi osattiin odottaa. Tästä alkaa elokuvan jännittävämpi toinen puolisko. Elokuva saikin aikanaan 16 vuoden ikärajan.

Tämä on niitä leffoja, joka ehdottomasti vaatisi valtavan suuren 70mm elokuvateatterin kaarevine valkokankaineen. Muissa formaateissa elokuva menettää vähintään kolme neljännestä tehostaan. Itse olen nähnyt tästä tieteistrilleristä monenlaisia versioita, joten tiedän mistä puhun. Sitä on tullut aikoinaan katsottua suorana televisiosta, VHS-myyntikasetilta, 35mm:n esityskopiona teatterissa ja nyt Blu-ray levyltä. Mikään näistä ei yllä lähellekään sitä, mitä katsomiskokemus oli 70 millimetrin versiona Helsingin Bristolissa keväällä 1984 ja vuotta myöhemmin Savoyssa niin ikään 70mm formaatissa. Kävinpä vielä 90-luvun alkupuolellakin katsomassa tämän, kun se esitettiin sekä Bristolissa ja myöhemmin Maximissa 70mm formaatissa. Tämä onkin ainoa elokuva, jonka olen nähnyt ja kuullut 70mm magneettiäänellä kolmessa eri teatterissa. Niin se vaan on, että jotkut elokuvat elävät ainoastaan suurissa teattereissa.  8-)  Varsinkaan tuo elokuvan tapahtumiin – live action (35mm) / the ”recorded memory” sequences (70mm) – liittyvä kuvasuhteen ja äänimaailman vaihtuminen ei tuo kotioloissa sellaista lopputulosta kuin mitä se oli esimerkiksi Bristolissa aikanaan. On kuitenkin sanottava, että jos ostamassani Song of the South -elokuvan kuvanlaadussa ei ole kehumista, niin Blu-raylla Brainstormin alkutekstikohtaus musiikkeineen on kuin toisesta maailmasta; on kuin katselisi Ultra HD kuvaa ja musiikki on komea. Elokuva oli alun perin tarkoitus kuvata Showscan-menetelmällä (70mm filmi kuvataan ja esitetään 60 kuvan sekuntinopeudella), mutta studio ei tähän suostunut. Elokuva kuvattiin 35mm Panavision Panaflex ja Super Panavision 70 -kameroilla. Elokuvasta pyrittiin ottamaan 70mm esityskopiot lähes kaikkialle, jossa sen esittäminen oli mahdollista. Bristolin elokuvajulisteessa lukikin tuolloin: ”Lyömätön kokemus silmälle ja korvalle”. Ja sitä se silloin olikin. 70mm ja 6-kanavainen Dolby stereo oli 1980-luvulla melko harvinaista herkkua. Koska olen aina ollut kiinnostunut elokuvan kuvaus- ja esitystekniikasta, tällä elokuvalla on ollut aikanaan suuri merkitys minuun, joka tuli varmaan tässä kirjoituksessani todistetuksi. Tänä päivänä elokuvalla lienee etupäässä nostalgia-arvo.  :-)

Jos haetaan vertauskohtaa nykypäivästä, niin tuo 4K kuva ja Dolby Atmos vastaa jollakin tavalla tuota 35mm ja 70mm kuvan ja äänen laadun eroa. En osaa sitä paremmin sanoa. Mielestäni tuo 35mm ja 70mm ero oli suurempi kuin mitä Helsingin Tennispalatsin Scape salissa (4K ja Dolby Atmos) voi kokea. Ihan oikeasti. Tuo 70mm oli jotain sanoinkuvaamatonta.
« Viimeksi muokattu: Perjantai 20. Tammikuuta, 2017 klo 21.14.53 kirjoittanut Pöllövaari »